Obstipatie

obstipatie

Obstipatie is een darm verstopping. Iedereen heeft er wel eens last van, vooral ouderen, zwangere vrouwen en jonge kinderen. Oorzaken van obstipatie zijn: voeding, stress, onregelmatig leven, ziekte en medicijngebruik.

Een heftige vorm van obstipatie is het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Mensen met PDS hebben continu pijn en de pijn varieert. Deze pijn kan goed functioneren belemmeren. Dit artikel gebruikt obstipatie maar de informatie geld in principe ook voor PDS.

Hoe kun je obstipatie behandelen

Er zijn meerdere zaken die je goed moet regelen om obstipatie aan te pakken. Hieronder een overzicht van dingen die je zelf kunt doen.

Eet voldoende voedingsvezels

Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsvezels. Voedingsmiddelen met veel voedingsvezels zijn: 

  • roggebrood, volkorenbrood en bruin brood 
  • volkorenproducten, zoals havermout, muesli, tarwevlokken 
  • volkoren pasta, zilvervliesrijst, 
  • groente, rauwkost, fruit (liefst met schil) en aardappelen
  • gedroogde en geweekte zuidvruchten, zoals pruimen, abrikozen, tuttifrutti en rozijnen 
  • noten, pinda’s 
  • peulvruchten, zoals bruine en witte bonen, kapucijners en linzen

Let op: veel van deze voedingsmiddelen zijn rijk aan kalium. Houd daar rekening mee als je een kaliumbeperking hebt.

Eet regelmatig 

Eet regelmatig. Dat houdt de darmen in beweging. Het is een persoonlijke keuze of je 3 keer per dag iets eet, of 5 keer. Maar belangrijk is dat je eetritme elke dag ongeveer gelijk is. En sla in elk geval je ontbijt niet over. Eten aan het begin van de dag stimuleert je darmen.

Ga naar het toilet als u aandrang voelt 

Luister naar je lichaam. Ga direct naar het toilet als je aandrang voelt. Als je het ophoudt, wordt de poep hard.

Blijf in beweging

Probeer meer te bewegen, voor zover dat in jouw situatie kan. Wandelen helpt beter tegen obstipatie dan fietsen of zwemmen.

Drink voldoende

Hebt u geen vochtbeperking? Drink dan 2 tot 2,5 liter vocht per dag. Te weinig vocht kan zorgen voor droge, harde ontlasting.

Andere zaken die helpen bij het aanpakken van obstipatie

  • rust in je hoofd creëren. Spanning slaat toe op het zwakke punt in je lichaam. Naar alle waarschijnlijkheid zijn dit bij jou je darmen.
  • massage specifiek voor het darmgebied. Massage stimuleert het complete darm systeem en verbetert de stoelgang significant.

Als de bovenstaande middelen niet werken overleg dan de arts. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat medicijngebruik de veroorzaker is van je obstipatie.

Aanpak van de problemen

Een specifieke bindweefselmassage activeert het darmsysteem. Je merkt al na de eerste behandeling verschil. Na een aantal behandelingen moet het lichaam het zelf gaan doen (vergeet de bovenstaande adviezen niet).