Home » Massagetechniek

Massagetechniek

massagetechniek

Er bestaan veel massagetechnieken, die de masseur door elkaar gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hakken, kneden en strijken maar ook aan het gebruik van cups.

Welke massagetechnieken het beste bij de massage passen hangt af van het doel van de massage en de kennis van de masseur.

Wil je in grote lijnen kijken wat de verschillende technieken zijn lees dan verder. Om je verder te helpen staan er ook verwijzingen naar pagina’s met meer informatie over de genoemde technieken. Dit alles om je een beeld te geven hoe een massage eruit zou kunnen zien.

Wat zijn de verschillen in de technieken

Een ontspanningsmassage heeft bijvoorbeeld een zachte en rustige aanpak. Bij een een sport- of bindweefselmassage gaat het er wat steviger en soms pijnlijker aan toe.

Er zijn ook massage technieken die diep inwerken op de spieren. Dit is soms nodig om de onderste laag spieren te bereiken. Deep tissue massage is hier een voorbeeld van.

De technieken verschillen ook door bijvoorbeeld het gebruik van oliën. Bij een sportmassage gebruik je olie, terwijl bij een Zweedse massage helemaal geen olie nodig is.

Bij gebruik van massageolie kiest de masseur een olie die het beste overeenkomt met de behoefte van de cliënt. Een toevoeging van bijvoorbeeld lavendel aan massageolie heeft een ontspannende en rustgevende effect.

Een ander verschil is de plek waar je de massage krijgt. Denk aan een massagetafel, een mat op de vloer of een massagestoel. De eerste twee plekken zijn voor uitgebreide massages. De laatste is voor een stoelmassage. Ik geef al mijn massages op een professionele elektrische massagetafel.

Het bepalen van de juiste massagetechnieken

Bij je eerste bezoek vul je een intake formulier in. In dit formulier staan vragen over dingen die van invloed kunnen zijn op de massage. Denk hierbij aan allergieën, operaties, medicijnen etc. . Als je medicijnen gebruikt: neem hier een overzicht van mee.

Elke massage begint met een kort gesprek waarin ik je wensen en/of klachten bespreek. Met de informatie uit dit gesprek maak ik een behandelplan wat ik met jou bespreek. Indien nodig geef ik uitleg over de gebruikte massagetechniek(en).

Ik begin nu met de massage in een rustige en ontspannende omgeving.
Houd er rekening mee dat om tot een goed resultaat te komen de eerste behandeling meestal een uur duurt.

Overzicht van de technieken

Hieronder een overzicht van massagetechnieken die ik gebruik. Bij elke techniek staat een korte uitleg.

  • ontspanningsmassage – een vorm van massage puur gericht op ontspanning en rust
  • klassieke massage – een vorm van massage die op de spieren inwerkt maar ook ontspant. Deze vorm van massage is zonder olie.
  • cupping – Een op vacuüm gebaseerde massage die de huid losmaakt. Aangezien de huid soms vastzit of stijf is kan dit soms licht pijnlijk zijn.
  • sportmassage – massage met de focus op het versneld herstellen of losmaken van de spieren.
  • bindweefselmassage – Een diep werkende techniek die het bindweefsel losmaakt. Dit zorgt dat de huid, spieren en organen beter gaan functioneren.
  • medical taping – Het toepassen van rekbare tape die het herstel versnelt omdat het de spieren blijf ondersteunen na de massage.
  • afslankmassage – een intensieve vorm van massage die gericht is op het verminderen van de omvang van je benen, billen, rug, buik en armen.
  • fibromassage© – een rustige vorm van massage gericht op het verbeteren van de slaap en het verminderen van fibromyalgie klachten
  • Deep tissue massage – een massagetechniek die diep op de spieren inwerkt. Met deze techniek bereik je de dieper gelegen spieren.
  • hoofdpijnmassage – een massage om de spieren van je hoofd te ontspannen. Dit verlicht vaak hoofdpijnklachten en is heel ontspannend
  • voetreflexmassage – voetreflexmassage is een ontspannende vorm van massage. Hiermee masseer je niet alleen de voet maar ontspan je ook via de voet andere punten in het lichaam.
  • Percussie therapie. Door middel van percussie wordt intensieve druk op het lichaam uitgeoefend wat een versneld herstel in gang zet.

Let op! Om risico’s voor je gezondheid uit te sluiten is in sommige situaties goedkeuring van een arts nodig. Overleg dit even in geval van twijfel.