Massagetechniek

massagetechniek

Er bestaan veel verschillende massagetechnieken, die de masseur door elkaar gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hakken, kneden en strijken maar ook aan het gebruik van cups.

Welke massagetechnieken het beste bij de massage passen hangt af van het doel van de massage.

Een ontspanningsmassage heeft bijvoorbeeld een zachte en rustige aanpak, terwijl het er bij een sport- of bindweefselmassage wat steviger en soms pijnlijker aan toe gaat.

De technieken verschillen ook door bijvoorbeeld het gebruik van oliën. Bij een sportmassage gebruik je warme olie, terwijl bij een Zweedse massage helemaal geen olie nodig is.

Een ander verschil is de plek waar je de massage krijgt: op een massagetafel, op een mat op de vloer (bijvoorbeeld bij Thaise massage), of in een massagestoel. De eerste twee plekken zijn voor uitgebreide massages. De laatste is voor een korte stoelmassage. Ik geef al mijn massages op een professionele elektrische massagetafel.

Wil je nog meer weten? Lees dan verder in het overzicht hieronder.

Het bepalen van de juiste massagetechniek

Bij je eerste bezoek vul je een intake formulier in. In dit formulier staan vragen over dingen die van invloed kunnen zijn op de massage. Denk hierbij aan allergieën, operaties, medicijnen etc. . Als je medicijnen gebruikt: neem hier een overzicht van mee.

Elke massage begint met een kort gesprek waarin we je wensen en/of de klachten bespreken. Ik maakt nu een behandelplan wat ik met jou bespreek. Indien nodig geef ik uitleg over de gebruikte massagetechniek(en).

Ik begin nu met de massage in een rustige en ontspannende omgeving.
Om tot een goed resultaat te komen duurt de eerste behandeling meestal een uur.

Overzicht van de massage technieken

  • ontspanningsmassage – een rustige vorm van massage puur gericht op ontspanning
  • klassieke massage – een vorm van massage die op de spieren inwerkt maar ook ontspant. Deze vorm van massage is zonder olie.
  • cupping – Een op vacuüm gebaseerde massage die de huid losmaakt. Soms licht pijnlijk. Meestal gebruikt als aanvulling op bindweefsel massage (om de doorbloeding nog verder te stimuleren).
  • sportmassage – bijna identiek aan klassieke massage maar wel met gebruik van (sport)massage olie. De focus is op het versneld herstellen van spierpijn of irritaties.
  • bindweefselmassage – Deze techniek maakt het bindweefsel los. Dit versnelt het herstel van de huid, spieren en organen. Deze massage is regelmatig pijnlijk
  • medical taping – door middel van rekbare tape het herstel versnellen. Vaak is dit een toevoeging op andere technieken
  • afslankmassage – een vorm van bindweefsel massage die gericht is op het verminderen van de omvang van benen, billen, rug, buik en armen. Let op deze massage is, zeker in het begin, pijnlijk
  • fibromassage© – een rustige vorm van massage gericht op het verbeteren van de slaap en het verminderen van fibromyalgie klachten
  • Deep tissue massage – een massagetechniek die diep op de spieren inwerkt. Met deze techniek bereik je de dieper gelegen spieren. Wordt indien nodig toegepast als de spieren al goed warm zijn.
  • hoofdpijnmassage – een massage om de spieren van je hoofd te ontspannen. Dit verlicht vaak hoofdpijnklachten
  • voetreflexmassage – voetreflexmassage is een ontspannende vorm van massage waarmee je niet alleen de voet masseert maar ook via de voet andere punten in het lichaam behandelt.
  • warm waterkussenmassage – een massagetechniek waar je de hele behandeling op je rug ligt, op een warme watermatras. Om lekker te ontspannen en voor mensen die niet op hun buik kunnen liggen.

Let op! Om risico’s voor je gezondheid uit te sluiten is in sommige situaties goedkeuring van een arts nodig.